نویسنده: محبوبی
فصل پنجم: دموکراسی از ایده تا عمل
حقوق بشر آمریکا
ادامه
وضعیتی بهمراتب بدتر از زندان گوانتانامو، برای زندانیان در زندان بدنام ابوغریب در عراق و شکنجهگاه بگرام در افغانستان تدارک دیده بودند. زندان ابوغریب و شکنجهگاه بگرام، تنها محل برهنگی زندانیان عراقی و افغانی نبود، بلکه این دموکراسی برهنه، عریان و عیان مورد نظر دولت آمریکا بود؛ چنانکه برهنگی دموکراسی و واقعیت راهبردی، امنیتی و اقتصادی طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا را برای همگان به تصویر کشید.
بنابراین، دولت آمریکا ارتباط مستقیم و ناگسستنی با نقض حقوق بشر دارد. بزرگترین کشوری که ادعای سردمداری دموکراسی و اجرای قوانین آن را در جهان دارد، خود از بزرگترین نقضکنندههای حقوق بشر است. نظام سیاسی آمریکا و دولتهای آن در دورههای گوناگون، از اصل حقوق بشر بهعنوان نیرنگی برای کسب وجهه بینالمللی، دخالت در کشورهای دیگر و به چالش کشیدن حاکمیت آنها و گرفتن امتیاز در مذاکره از آنها، یا وسیلهای برای جنگ با کشورهای مخالف خود و در راستای امپریالیسم، استثمار و سلطه استفاده نموده است. بدین ترتیب، اگرچه آمریکا بیشتر تجاوزها و لشکرکشیهای خود را تحت عناوینی مانند دفاع از حقوق بشر و پیشبرد دموکراسی انجام میدهد، اما این یک حقیقت انکارناپذیر است که آمریکا همواره بهدنبال تابع کردن تمام حکومتها و ملتها نسبت به سیطره تام و تمام خود و تأمین منافع سودانگارانه اقتصادی و سیاسی خویش است. طنز جالب تاریخ این است: آمریکا در حالیکه به مردم سراسر جهان درس دموکراسی، آزادی، برابری و حقوق بشر میدهد، اقدامات خودش، پوچ بودن ادعاها و شعارهایش را ثابت میسازد. حاصل کلام اینکه آمریکا، با وجود اینکه بزرگترین کشوری است که ادعای سردمداری دموکراسی در جهان را دارد، خود از بزرگترین نقضکنندگان حقوق بشر در جهان است. حقوق بشر، از شعارهای دیگر آمریکا است که خود بهطور دائم آن را نقض میکند؛ در حالیکه حقوق بشر یکی از مهمترین ویژگیهای اندیشه و ایدئولوژی دموکراسی است.