نویسنده: نورالحق خادمی
موضوع:تجاوزات و جنگهای داخلی
بعد از عصر امپراتوری درانی کشور ما پنج بار مورد تهاجم نظامی بیگانگان قرار گرفته و این برخوردها، علاوه بر خسارات فراوان جانی، مالی، عقب ماندگی، رنج فراوان، تحمل دیکتاتوری و… باعث حفظ فرهنگ ملی اسلامی، مقاومت دفاع از میهن و دشمن ستیزی شده است. این وضعیت در قدم نخست به دلیل قرار گرفتن موقعیت جغرافیایی خطیر کشور بین شوروی و بریتانیا بود که این دو ابر قدرت با زور و قدرت از اطراف کشور ما بیشتر از سرزمین فعلی را به تدریج جدا کردند. دلیل این کش و گیرها موجودیت حاکمان ضعیفی بود که اکثریت اوقات درگیر رقابتهای خانوادگی بودند مستقیم و یا غیرمستقیم با تأیید بیگانگان به قدرت میرسیدند. در این میان مداخلات استخباراتی، بیسوادی عمومی، فقر اقتصادی و دهها موضوع دیگر از این دست عامل به قهقرا رفتن افغانستان در مشکلات داخلی و خارجی شده و باعث بیثباتی دوام دار بود.
در تاریخ کشور ما چندین انحراف هولناک در حوزه سیاست دیده میشود که به نظر میرسد این انحرافها به ظاهر کوچک کشور را به جایگاه امروزی آن رسانده است. اولین انحراف در مورد کور کردن شاه زمان توسط برادرانش اتفاق افتاد. شاه مقتدر و توانمند توسط برادران کم خرد و جنگ طلب کور میشود و حدود صد سال کشور روی ثبات سیاسی را به خود ندیده و دشمنان هر لحظه وطن را کوچکتر میکنند، دومین انحراف در رفتار تند و بیموقع امیر امان الله خان بود. امیر با وجود تمام خدمات بیبدیلی که به این خاک انجام داد؛ اما با پیروی افراطی از فرهنگ غرب عامل قیام و سرنگونی دولت شده، باعث و بانی سالها عقبماندگی کشور در زمانی شد که دیگران، مخصوصاً همسایگان و کشورهای آسیایی تازه روبه رشد بودند، انحراف بعدی در صدارت و کودتای سردار محمد داود خان است، سردار محمد داود شخصیت توانمند قوی و سردار سازندگی افغانستان بود در زمان صدارت او افغانستان برای باز پسگیری خاک دیورند از پاکستان وابستگی بیش از حدی به شوروی پیدا کرد و علاوه بر این که دیورند پس گرفته نشده تمام خاک افغانستان برای مدتی به کام شوروی سقوط کرد و جنگهای پیاپی نزدیک پنج دهه این وطن را ویران ساخت.
سایه همسایه