نویسنده : امیری
نگاهی به تاریخچه رسانهها در افغانستان
الگوهای وارداتی و نمونه های از کارکرد رسانهها در دوره جمهوریت:
ادامه:
پیامدهای اجتماعی و اقتصادی: یکی دیگر از پیامدهای رسانهای در این دوره افزایش شکاف طبقاتی است. کسانیکه توان مصرف دارند، برتر دیده میشوند و برعکس کسانیکه کمتر مصرف میکنند، عقبمانده دیده میشوند. این امر باعث افزایش فشار اقتصادی بر خانوادهها شده که در نتیجه به تضعیف ارزشهای معنوی، کاهش اهمیت قناعت و سادهزیستی و جایگزینی ارزشهای مادی بجای معنوی انجامیده است.
افزایش رسانهها در دوره جمهوریت، از یکسو با برجستهسازی مسائلی مانند فساد، نقض حقوقبشر و ضعفهای حکومتی صدای مردم شدند و آگاهی عمومی را افزایش دادند، اما از سوی دیگر با نفوذ تدریجی ارزشهای بیگانه، بنیانهای فرهنگی جامعه را با چالش جدی مواجه ساختند.