نویسنده: امیری
نگاهی به تاریخچه رسانهها در افغانستان
نفوذ غرب در ساختار رسانهای افغانستان در دوره جمهوریت:
ادامه
طبق این چارچوب رسانهها نهتنها ابزار اطلاع رسانی، بلکه ابزار شکلدهی به ذهنیت، هویت و رفتار اجتماعی محسوب میشوند. پس میتوان گفت رسانههای افغانستان در دوره جمهوریت، تنها ابزار اطلاعرسانی نبودند؛ بلکه بخشی از یک پروژه بزرگ غرب برای تغییر ذهن، سبک زندگی وحتی هویت جامعه بهشمار میرفتند.
۱) مهندسی ساختار رسانهای توسط غرب: یکی از مهمترین ابعاد نفوذ غرب، طراحی و شکلدهی ساختار رسانهای افغانستان بود. ویژگی های این ساختار به شکل ذیل بود.
ایجاد رسانههای خصوصی با الگوی سرمایهداری.
ترویج رقابت رسانهای براساس جذب مخاطب، نه ضرورتهای فرهنگی.
جایگزینی رسانههای سنتی با رسانههای مدرن غربمحور.
در نتیجه رسانهها بجای آنکه بر پایه نیازهای بومی و فرهنگی جامعه شکل بگیرند، در چارچوب الگوهای وارداتی توسعه یافتند. تحلیل این روند نشان میدهد که رسانهها بجای بازتاب فرهنگ بومی، به بازتولید الگوهای فرهنگی غرب پرداختند؛ فرآیندی که در چارچوب «استعمار فرهنگی» قابل تحلیل است. پروژه بازسازی رسانهها در افغانستان در واقع نوعی باز طراحی ایدئولوژیک بود که براساس نظام رسانهای لیبرال غربی بنا شده بود.