نویسنده: عبدالمنان محبوبی
فصل دوم: تبشیر مسیحیت در عصر جمهوریت
اهداف تبشیر (تنصیر)
ادامه
به دلیل طولانی شدن بحث در ادامه به گونهی فهرستوار به برخی از مهمترین اهدافی که مبشرین مسیحی در افغانستان دنبال میکردند، پرداخته شده است.
- اشغال و استعمار کشور و تسلط بر ملت افغان.
- گمراه کردن مردم با وعدههای چرب و لافوگزاف.
- تسلط بر منابع کشور و بهرهبرداری در جهت منافعشان.
- سعی در تحریف قرآن و ایجاد فاصله میان اسلام و مسلمان.
- جلوگیری از همهگیری اسلام و گسترش آن در جوامع مسیحی.
- سلب اعتماد مردم نسبت به اسلام با واژگون نمودن چهرهی اسلام.
- سلطه بر دستگاههای قانونگذاری، آموزشی، تبلیغاتی و اقتصادی کشور.
- نابودکردن باورهای ناب اسلامی و جایگزینکردن عقیده و باور به تثلیث.
- شبههافکنی در رسالت پیامبر گرامی اسلام، با تغییر و تحریف تاریخ.
- حذف قوانین اسلام از سیستم حکومت و جایگزیننمودن قوانین غربی.
- کمرنگ جلوهدادن ارزشهای اسلامی و افغانی، با متجلی نمودن ارزشهای خرافی غربی. و…
شاید سردمداران مسیحی از هجوم مبشرین به افغانستان اهداف زیادی داشتند، اما قطعاً مواردی که در فوق تذکر یافت، از مهمترین اهدافی است که تبشیریها در بیست سال اشغال افغانستان به دنبال آن بودند. اهداف شومی که مبشرین مسیحی با تمام تلاش در پی دستیابی به آنها بودند و شوربختانه باید اذعان و اعتراف کرد که تا حدی در این اهداف شومشان موفق بودند و در این زمینه کلیساهای خانگی زیادی در تعدادی از ولایات کشور از جمله کابل راهاندازی نموده، تعدادی از جوانان کشور را به ناکجاآباد هدایت کردند. اصلاً در ابتدا تجاوز آمریکا به خاک افغانستان، رئیس جمهور وقت آمریکا جورج بوش گفت که این جنگ، جنگ صلیبی است. به کشور حملهور شدند، حکومت دلخواهشان را مستقر کردند، از نگاه باورها، اعتقادات و فرهنگ در جامعه افغانی بسیار کردند و تا حدودی توانستند فرهنگ غرب در جامعه ترویج نمایند؛ اما خوشبختانه دیری نپایید که با برچیده شدن بساط نامطلوب جمهوریت از این سرزمین، روند تبشیر و تنصیر مسیحیت بهشدت به رکود مواجه شد و دستاندرکاران این حرکت گمراه کننده، یا نابود شدند و یا فرار را بر قرار ترجیح دادند و سرزمین افغانها از وجود نحس تبشیریهای مسیحی منزه گردید.