تالیف: عمروخالد
ترتیبکننده: عاطف
موضوع:مفهوم توبه
ادامه
رسولالله صلىالله عليه و سلم میفرماید:
«إِنَّ مِنْ أَكْبَرِ الْكَبَائِرِ أَنْ يَلْعَنَ الرَّجُلُ وَالِدَيْهِ.»
از بزرگترین گناهان کبیره این است که شخص پدر و مادرش را لعنت کند.
گفتند: ای رسولالله صلیالله علیه و سلم چگونه یک شخص پدر و مادرش را لعنت میکند؟ فرمود: «يَسُبُّ المَرءُ أَبَا المرءِ فَيَسُبُّ أَبَاهُ وَأَمَّهُ.»
او پدر شخص دیگری را دشنام میدهد و او نیز پدر و مادرش را دشنام میدهد. هر کس از میان شما که چنین کاری میکند، بداند که مرتکب گناه کبیرهای شده است که باعث خشم پروردگار میشود. حالا دیدی که چرا باید توبه کنیم! ما به خاطر به تأخیر انداختن نماز جمعه، نمازها، نماز صبحی که بیست یا ده سال است پس از طلوع خورشید خوانده میشود و نافرمانی والدین محتاج توبه هستیم. به خاطر نافرمانی و عقوق پدر و مادر و دستپرانی در برابر مادر نیازمند توبه هستیم.
مگر اینها گناه کبیره نیستند، یا گمان میکنید جزو گناهان صغیره هستند؟! مبادا آن را کوچک و ناچیز بشماری! مگر بستن در با عصبانیت هنگام خروج از خانه در برابر پدر یا مادر، گناه کبیره نیست؟ خداوند متعال میفرماید:
أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا (الحجرات/۱۲)
آیا هیچیک از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟
این آیه بیانگر آن است که کسی که غیبت برادر دینیاش را میکند، گویی که گوشتش را در حالی که مرده است میخورد. خودت را تصور کن که در حال خوردن گوشت برادرت که مرده است هستی! کسی که گوشت پدر و مادرش را میخورد، چه حال و روزی دارد؟ او با دوستانش مینشیند و پدر و مادرش را مسخره میکند. بله، چنین مواردی اتفاق میافتد.
این سخنان، گناه کبیرهاند. ما دست به گناهان بزرگی میزنیم؛ به همین جهت باید توبه کنیم.
حالا دیدید که در زندگی ما گناهان بزرگی وجود دارد که باید آنها را ترک کنیم؟
حال نظرتان درباره مقدمات زنا و فحشا چیست؟ بله، اینها هم گناهان کبیره هستند. مقدمات فحشا چیست؟ زنای چشم! کسی که در کانالهای ماهوارهای به دنبال جاهای فاسد میگردد یا در اینترنت به دنبال صفحات غیرمجاز است، مگر اینها گناهان بزرگی نیستند؟ مگر رسولالله (صلى الله عليه وسلم) نفرمود:
«وَزِنَا الْعَيْنِ النَّظَرُ»
زنای چشم، نگاه کردن است.
بنابراین، نگاه یکی از مقدمات فحشاست! تو با این کار درهای زنا را میکوبی. اولین در از درهای زنا، نگاه است. درست است که تو به آن جایگاه زنایی که خداوند آن را حرام دانسته و کیفر دارد، نرسیدهای، ولی در مرحلهای بسیار خطرناک قرار داری! تو در مقابل دروازههای گناهان کبیره ایستادهای.
زنای چشم، جوانی که شبانهروز مرتکب این گناه کبیره میشود، جوانان دختر و پسری که روابط دوستیشان گاهی اوقات به اندازهی روابط زناشویی پیشرفت میکند، آیا این گناه کبیره نیست؟!
چت کردن در اینترنت که با رد و بدل کردن سخنانی همراه است که عرق شرم را از پیشانی سرازیر میسازد و کولهباری از گناه و معصیت را به دنبال دارد، مگر این گناه بزرگی نیست که نیازمند توبه است؟
اصلاح قلبها