تالیف: وهبه زحیلی
موضوع: حقوق همسایگان
مهمترین حقوقی که همسایگان بر همسایههای خود دارند عبارتند از:
3- هدیه دادن
یکی از عوامل ایجاد الفت و محبت میان همسایگان و ریشهکن کننده حقد، کینه، نگرانی، دشمنی و تهیه هدیه و سوغاتی برای آنهاست؛ زیرا چنین کاری روحیه تفاهم و تعاون میان همسایگان را تقویت مینماید. رسول خدا صلیالله علیه و سلم فرمودهاند:
«به یکدیگر هدیه بدهید تا نسبت به هم احساس محبت و دوستی نمایید».
و در روایتی دیگر آمده است:
«دست دوستی به دست هم بدهید تا کینه و دشمنی میان شما از بین برود و به یکدیگر هدیه بدهید تا دوستیشان با هم مستحکمتر بشود و نفرت و ناراحتی میانتان برطرف گردد».
در واقع هدیه دادن هرچند کم باشد، مفید و ارزشمند است؛ زیرا رسول خدا صلیالله علیه و سلم میفرماید:
«ای زنان مسلمان هیچگاه همسایگان خود را مورد تمسخر قرار ندهید و حتی به سم گوسفند آنها توهین ننماید».
4- پرهیز از اذیت و آزار
مردمآزاری کاری است حرام و ناروا. انسان مسلمان هیچگاه به خود اجازه نمیدهد که دیگران ـ به ویژه همسایگان ـ را مورد اذیت و آزار قرار دهد؛ زیرا آزار دیگران زمینه کینه و دشمنی را فراهم مینماید و غالباً انسان را به انتقامجویی وادار نموده و گاهی مشکلات زیادی را برای روابط اجتماعی به وجود میآورد. و در مورد حرام بودن همسایهآزاری احادیث زیادی روایت شده و همسایهآزار را به نقص ایمان توصیف نموده است. برای نمونه به احادیث زیر توجه کنید:
«سوگند به خداوند ایمان ندارد، ایمان ندارد و ایمان ندارد. گفته شد یا رسول الله صلیالله علیه و سلم چه کسی ایمان ندارد؟ فرمود: کسی که همسایهها از اذیت و آزار و شر او در امان نباشند!» و ابوهریره رضیالله عنه روایت نموده که: «با همسایههایت رفتار شایسته داشته باش تا بر ایمانت افزوده شود».
برخی از احادیث، همسایهآزاری را مایه محروم شدن از بهشت به شمار میآورند. برای مثال رسول خدا صلیالله علیه و سلم فرمودهاند:
«مؤمن کسی است که مردم در مورد او احساس امنیت بنمایند و مسلمان کسی است که دیگر مسلمانان را با گفتار و کردار خویش آزار ندهد و مهاجر (الی الله) کسی است که از بدیها و زشتیها دور شود و سوگند به خداوندی که جان من در اختیار اوست، کسی که همسایگان از شرارت و بدرفتاری او در امان نباشند، به بهشت نمیرود».
و در روایت دیگری آمده است که مردی خطاب به رسول خدا صلیالله علیه و سلم گفت: یا رسول الله صلیالله علیه و سلم فلانی نماز میخواند و روزه میگیرد و صدقه و احسان میدهد، اما بدزبان است و با بدزبانیش همسایهها را اذیت و آزار مینماید. رسول خدا صلیالله علیه و سلم فرمود: «او جهنمی است».
همچنین رسول خدا صلیالله علیه و سلم همسایهآزار را آزاردهنده خداوند و پیامبر نامید و فرموده است:
«هرکس همسایهاش را بیازارد، مرا آزرده است و هرکس مرا بیازارد خداوند را آزرده است. هرکس با همسایهاش به جنگ و دعوا بپردازد، با من وارد جنگ گردیده و هرکس با من بجنگد، با خداوند اعلان جنگ کرده است».
فقـه خـانواده