نویسنده: محبوبی
فصل پنجم: دموکراسی از ایده تا عمل
وضعیت زندانیان سیاسی
ادامه
شاید تعداد اندکی مرتکب جرم شده بودند و به این زندانها منتقل شدند؛ اما حقیقت تلخ و غیرقابلانکار این است که بیشتر زندانیان این زندانها افراد بیگناهی بودند که اصلاً مرتکب کوچکترین جرمی نشده بودند و بر اساس راپُرهای غلط و حدس و گمانهای واهی، راهی زندان شدند و در این زندانها به فراموشی سپرده شدند و مدت طولانی از عمرشان را بدون هیچ جرمی تحت تعذیب و شکنجه قرار گرفتند. بیشتر زندانیان بیگناه بودند و تا پایان مدت حبس نیز هیچ جرمی علیه آنان به اثبات نرسید؛ اما بالفرض که زندانیان مجرم بودند و گناهی را مرتکب شده بودند، آیا دارای هیچگونه حق و حقوقی نیستند؟ آیا در زمینهٔ رفتار با زندانیان هیچ قانون وجود ندارد؟
دین مبین اسلام برای زندانیان و اسرای جنگی حق و حقوقی تعیین نموده است که میبایست رعایت شود. بهعنوان نمونه اسرای جنگ بدر؛ کسانی که در جنگ بدر اسیر شدند، به رهنمایی پیامبر اکرم ـ صلیاللهعلیهوسلم ـ یا در بدل مبلغی آزاد شدند و یا در بدل آموزش سواد به چند نفر از صحابه آزاد شدند و پیامبر در مورد کسانی که در خانههای صحابه بهعنوان زندانی بودند، فرموده است که از آنچه که خداوند برای شما روزی داده است به آنها نیز بدهید. یعنی از آنچه خودتان میخورید به آنها نیز بخورانید و آنها را گرسنه نگذارید. دین اسلام به رفتار شایسته حتی با اسرای جنگی، ترغیب نموده است. حال آنکه دموکراسی اگرچه از نگاه تئوری به زندانیان حقوقی قائل شده است؛ اما حوادثی که در بیست سال دوران جمهوریت در افغانستان و بهخصوص در زندانهای خصوصی آمریکا اتفاق افتاده است، نقاب از چهرهٔ واقعی دموکراسی غربی و حقوق بشر آمریکایی و اروپایی برداشته است و دوربین تجربه، تصویر واضحی از آنها برای صاحبان خرد به نمایش گذاشته است که چگونه با ناخداباوری بین نوع بشر تفاوت قائل میشوند، بهخصوص وقتی که طرفحسابشان مسلمان باشد و حرف از مسلمان به میان بیاید که در نگاهشان خون انسان مسلمان از همه کمرنگتر است (همان، ۶۳-۶۴).
خلاصه اینکه آمریکا پس از اشغال افغانستان، زندانهای خصوصی و مخفی، دور از چشم مردم و رسانهها ایجاد کرد که زندانیان سیاسی را در آنها شکنجه میکرد. در این زندانها از دموکراسی یا حقوق بشر هیچ خبری نبود. زندانیان با انواع شکنجههای مرگبار مواجه بودند. آمریکا در بیست سالی که افغانستان را در اختیار داشت، سیاست و نظامی را در کشور پیاده کرد که هیچگاهی با تئوری دموکراسی همخوانی نداشت؛ بنابراین، از عملکرد آمریکا بهعنوان سردمدار و مجری قوانین دموکراسی در جهان، چنین برداشت میشود که دموکراسی در عمل یعنی دخالت در امور کشورها، استعمار، اشغال و تجاوز، ایجاد زندانهای خوفناک و شکنجهٔ مرگبار زندانیان و…
مأموریت شکست خورده