فهرست بستن

افغانستان در چنگال کمونیسم

نویسنده: عبدالمنان محبوبی

فصل دوم: افغانستان و کمونیسم
رهبران کمونیست در افغانستان
حفیظ‌الله امین
ادامه

این تصویر از امین، واقعاً قابل تأمل است؛ زیرا، با وجود اینکه تاریخ و تجربه گواه‌اند که امین در دوران صد روزه‌ی حکومتش و همچنین در زمان رهبری تره‌کی، جرم و جنایات زیادی را مرتکب شده و افراد بی‌گناه زیادی در چنگال زهرآگینش به شهادت رسیدند و کشتی امید این سرزمین را به سمت‌وسوی ناامیدی هدایت نمود، اما باز هم افراد جاهل و چاپلوسی هستند که تمام گناهان و جنایات وی را به گردن گرفته، او را تبرئه می‌نمایند. وا اسفا!
تصویر دوم: حفیظ‌الله امین، عامل و جاسوس سازمان سیا
برخی در مورد امین به این تصویر باورمند هستند که او عضو سازمان امنیت ملی ایالات متحده‌ی آمریکا و به عبارت دیگر، جاسوس و گماشته آمریکا بوده است. این تصویر از طرف مخالفان امین و تره‌کی مطرح شده است. چنان‌که پس از انشعاب حزب دموکراتیک خلق به جناح خلق و پرچم در سال 1346 هجری شمسی، شخصی از اعضای صفوف آن‌ها پرسید که اختلاف خلق و پرچم در چیست؟ و چرا با تمام اشتراکاتی که با هم دارند، از هم جدا هستند؟ پاسخ پرچمی‌ها این بود که: در رأس خلقی‌ها اعضای «سی آی ای» حضور دارند و امین که جاسوس سازمان سیاه است، با راه‌یافتن در حزب، انشعاب ایجاد کرد. انشعاب محمد طاهر بدخشی از جناح خلق در سال 1347 هجری شمسی نیز ادعای سیا بودن امین را به همراه دارد. پس از هجوم قوای شوروی به افغانستان در سال 1358 هجری شمسی، منابع کرملین و جناح پرچم «سیا» بودن امین را پیوسته منتشر کردند. دلایل و نقل قول‌های زیادی در تأیید جاسوس و عامل سیا بودن امین وجود دارد؛ چنان‌که کمونیست‌های کشورهای همسایه نیز به سیا بودن امین تأکید دارند. از این میان به نقل قولی از کیانوری رهبر حزب توده‌ی ایران پرداخته شده است: «حفیظ‌الله امین به‌عنوان وزیر خارجه سفری به آمریکا کرد و دستورات لازم را از آن‌ها گرفت و پس از بازگشت، تره‌کی او را به‌عنوان نخست‌وزیر نامید. در این سفر حفیظ‌الله امین تصفیه‌ی ارتش را از کلیه فرماندهانی که هوادار شوروی بودند و قیام را به پیروزی رسانیده بودند، آغاز کرد و به جای آن‌ها افسران تحصیل کرده در آمریکا را که مانند خود او سرسپرده بودند، برگزید.
… مقامات شوروی با مدارک غیرقابل تردید، به تره‌کی فهماندند که امین عامل آمریکا است و او قول داد که پس از رسیدن به افغانستان او را برکنار کند. ظاهراً آمریکایی‌ها از این جریان آگاه شدند و پس از رسیدن تره‌کی به کابل، پیش از اینکه او دست به کار شود، امین پیش دست شد و تره‌کی را به قتل رساند» (مهرین، 1393: 29). بنابراین، طرف‌داران این تصویر امین را عامل و جاسوس سازمان امنیت ملی ایالات متحده‌ی آمریکا، معروف به «سیا» می‌دانند و بر این ادعای‌شان دلایل متعددی نیز ارائه نمودند. اما اینکه امین عامل سیا بود یا دست‌نشانده و چاکر روس‌ها، به حال و روز مردم مظلوم افغانستان هیچ فرقی نمی‌کند. قدر مسلم این است که امین نیز همانند رهبران دیگر کمونیست (تره‌کی، کارمل و نجیب)، فردی ظالم، آدم‌کش و مستبد بود که افراد بی‌گناه زیادی را به کام مرگ فرو فرستاد و خانواده‌های زیادی را بی‌سرپرست، فرزندانی را یتیم و زنانی را بیوه و بیچاره کرد و بر پلاس غم به عزا نشاند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *