فهرست بستن

رابطه اسلام و خانواده

برگرفته از کتاب: فقه خانواده (وهبه زحیلی)

ترتیب کنند: نورالحق خادمی
موضوع: شرط‌هاي ازدواج
شروط صحت نكاح
آثار و پيامدهاي ازدواج
انواع حقوق و مسئوليت‌ها
ادامه حقوق زن
2- محافظت از کرامت زن
در زندگي خانوادگي زن و مرد شخصيت يکديگر را کامل مي‌نمايند و هر چيزي که کرامت و شخصيت يکي از آنها را حفظ نمايد يا آن را خدشه‌دار بکند، بر روي ديگري تأثيري مستقيم دارد. از آنجا که مرد نسبت به زن معمولاً از توانايي جسمي و ارادي بيشتري برخوردار است، لازم است از حرمت و کرامت زن و شريک زندگي خويش پاسداري کند و با هر چيزي که ممکن است موجب زيان و آزار به منزلت خانواده بشود، مقابله نمايد.
غيرت مرد نسبت به همسر خود پديده‌اي فطري و طبيعي است. روزي سعد بن عباده – رضي الله عنهم – از رسول خدا صلی‌الله علیه و سلم پرسيد: اگر مردي را همراه با همسرم ببينم اجازه دارم با نوک ششيرم شکم او را پاره نمايم؟ رسول خدا صلی‌الله علیه و سلم خطاب به اطرافيان فرمود: ممکن است از غيرت سعد در شگفت شده باشيد، اما من (به خاطر احترامي که خداوند براي حرمت انسان‌ها قائل است) از او بيشتر حساسيت دارم؛ زيرا خداوند اعمال زشت پنهان و آشکار را حرام گردانيده است”.
اما متأسفانه در ميان بسياري از هنرپيشه‌هاي مرد و زن اين غيرت ـ که در ميان انسان و حيوان پديده‌اي فطري است ـ کمتر مشاهده مي‌شود و در واقع ميان اين بي‌غيرتي جرم و جنايتي است که آنان مجازاتش را در دنيا و آخرت خواهند چشيد.
رسول خدا صلی‌الله علیه و سلم فرموده است: “سه نفر را هيچ‌گاه به بهشت راه نخواهند داد: مردي که بدکاري زن خود را ببيند و آن را تحمل کند يا او را به آن کار تشويق نمايد، زناني که خود را به شکل مردان در مي‌آورند و شراب‌خواران حرفه‌اي”. خدمت رسول خدا صلی‌الله علیه و سلم گفته شد: يا رسول الله صلی‌الله علیه و سلم ما مي‌دانيم شراب‌خوار چيست. اما آدم “ديوت” چگونه آدمي است؟ فرمود: “مرداني هستند که به رفت و آمد نارواي مردان ديگر بر همسرش اهميت نمي‌دهند”.
مرد موظف است به زن خود احترام بگذارد و از هرگونه گفتار و کرداري که موجب ناراحتي او مي‌شود پرهيز نمايد. زيرا زنان هم انسان‌هايي با حرمت و کرامت‌اند و نبايد همچون برده و خدمتکار با آن‌ها برخورد بشود و تنها با نگاه لذت‌هاي جسمي به آن‌ها نگاه بشود. و اين آدم‌هاي نااهل و ناآگاهند که با زنان، با بي‌حرمتي و توهين و استهزاء برخورد مي‌کنند؛ زيرا خداوند متعال فرموده است:
{ وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني آدَم } … (الاسراء / 70)
“ما فرزندان آدم را محترم و گرامي گردانيده‌ايم”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *