نویسنده: نورالحق خادمی
موضوع: مهاجرت
ادامه:
خانوادههای بیمدرکی که از مرز ایران برای عبور به کشورهای دیگر یا برای ماندن در ایران وارد این کشور شدهاند، علاوه بر خطرات جانی و مالی، بهمراتب در معرض خطرات ناموسی نیز قرار گرفتهاند. این خطر از آزاردهندهترین نوع برخورد با مهاجر در جمهوری اسلامی ایران بوده است.
رفتار غیرانسانی با مهاجرین، که بهندرت صدایی از آن شنیده میشود، رفتاری است که حتی متجاوزین شوروی و آمریکایی بهندرت مرتکب آن شدهاند. مردم ما برای عبور از مرزهای پاکستان، حتی بهگونهی قاچاقی و با همراهی خانواده، هرگز دچار برخوردهای ناموسی از جانب نظامیان یا مردم ملکی آن کشور نشدهاند. مردم و دولت پاکستان به زنان احترام خاصی قائلاند و حتی موترهای حامل زنان را تلاشی (بازرسی) نمیکنند.
دولت ایران گاهی اوقات اطفال و زنان بیسرپرست را بدون اطلاع خانوادهشان رد مرز نموده و آنها را در معرض خطرات غیرانسانی قرار میدهد. این رفتار عامدانه و غیر اسلامی بارها از سوی حکومت جمهوری اسلامی ایران مشاهده شده است.
کارگران بیمدرک، از همان لحظهی ورود به ایران، با خطرات جدی جانی و مالی روبهرو هستند. همه میدانند که این افراد صرفاً بهصورت موقتی و برای کار به ایران میآیند. با اینحال، آنها علاوه بر رفتار وحشیانهی برخی از نیروهای نظامی ــ شامل لتوکوب، کشتن، آزار، اذیت و توهین ــ با رفتار تحقیرآمیز کارفرمایان نیز مواجهاند؛ کارفرمایانی که اغلب دستمزد آنها را نمیپردازند.
سالانه صدها نفر از این کارگران بهدلیل نداشتن مدارک قانونی، پس از یک سال یا بیشتر کار بدون مزد، با دستان خالی، چشمانی اشکبار و دلی سرشار از نفرت به خانه بازمیگردند. این افراد حتی توانایی طرح شکایت برای دریافت حقوقشان را ندارند، چراکه دولت ایران حتی دستمزد کارگران قانونی را نیز بهدرستی نمیپردازد، چه رسد به کارگران بیمدرک. بهجای دادخواهی، این افراد بازداشت و زندانی میشوند.
ناامنی در افغانستان، نیروی کاری مفت و کمهزینهای را در اختیار مردم ایران قرار داده است. این کارگران با کمترین معاش، مجبور به انجام بیشترین کارها هستند. حتی همین مزد کم نیز گاهی پرداخت نمیشود. دولت ایران در مواردی از این کارگران بیمدرک در موضوعات نظامی نیز استفاده کرده است.
در دوران جنگهای داخلی افغانستان و در مقابله با امارت اسلامی، از این مهاجرین بهعنوان مزدوران منافع ایران بهرهبرداری زیادی صورت گرفته است. ایران همواره از نیروی کاری افغان در جنگهای نیابتیاش در کشورهای عراق، سوریه، یمن، جنگ روسیه و اوکراین، و حتی در درون خاک افغانستان استفاده کرده است.
وجود این مهاجرین به تهدیدی علیه دولت و نظام افغانستان تبدیل شده است. ایران گاهی بهبهانهی اخراج مهاجرین، دولت افغانستان را زیر فشار قرار داده و تهدید میکند، و گاهی با مسلح ساختن برخی از این افراد، به ناامنیهای داخل کشور دامن میزند.
سایه همسایه