نویسنده: امیری
تأثیر رسانههای غربی روی جوانان:
جامعه سالم فقط در پرتو یک خانواده سالم ممکن است. آموزههای اسلامی به خوبی نحوه تقسیم کار و تصمیم گیریهای خانوادگی بین زن و مرد را نشان میدهد. والدین خصوصاً مادر که بیشتر وقت خود را در خانه سپری میکند نقش مهمی در تربیت و بزرگ کردن فرزندان به عهده دارد. اما متاسفانه باید گفت که فعلا با اشتغال زنان خارج از خانه این نقش کمرنگ شده است. و چالشهای جدی را سر راه خانواده قرار داده است. ما در جامعهای زندگی میکنیم که مادران برای اینکه طفل خود را مصروف نگهدارند و خودشان به کارهای خود برسند، موبایل یا کنترول تلویزیون را در اختیار اطفال خود گذاشته غافل از اینکه این وسایل میتواند خطرناکتر از هر وسیله دیگری باشد. به نظر مک گایر که رسانههارا به مانند یک بیگانه میخواند، میگوید بطور متوسط شش روز در هفته بیگانهای در خانه شما حضور دارد. این بیگانه میتواند آزادانه در همه جای خانه سر بزند و اثر بگذارد. پس باید بیشتر متوجه این آثار تدریجی رسانهها بر روی خانواده و زندگی خود باشیم.
ژانت کرنبلوم آمریکایی نیز در این باره مینویسد، نوجوانان امروز به گونهای بزرگ میشوند که در یک دست آنها کنترول تلویزیون و در دست دیگر آنها موس کمپیوتر است پس دیگر دستی باقی نمیماند تا دستان والدین خود را لمس کنند. امروزه خانوادهها چون بیشتر وقت خود را در خارج از خانه بسر میبرند، برای جایگزینی و پر کردن این خلاء وسایل الکترونیکی از جمله گوشی، تلویزیون و رایانه را در اختیار فرزندان خود قرار میدهند که این خود یکی از عوامل گسستن پیوندهای عاطفی خانواده میباشد. و پیامدهای منفی ذیل را برای جوانان به دنبال دارد.
تاثیر رسانه های غربی در جوامع اسلامی