ترتیب کنند: نورالحق خادمی
موضوع: حقوق والدين بر فرزندان
3- سپاسگزاري از آنان
يکي از زيباترين آداب سپاسگزاري و قدرداني لازم و مقابله خير و نيکي به مثل آن با همه مردم به ويژه پدر و مادر است. چنين مسئوليتي در برابر آنها بسيار روشن است؛ زيرا در زمان کودکي و جواني ـ به ويژه مادر ـ از هيچ تلاش و دلسوزي و خدمتي به فرزندان خويش کوتاهي نکردهاند، به همين خاطر سپاسگزاري و قدرداني از زحمات آنها ضروري است؛ زيرا خداوند متعال شکر و سپاس آنها را در کنار حمد و سپاس خويش قرار داده و فرموده است:
{ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ } … (لقمان / 14)
“و مرا و پدر و مادرت را شکرگزار باش و سرانجام به سوي من بازخواهيد گشت”.
همچنين فرموده است:
{ وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا } … … (الاسراء / 23)
“و پروردگارت فرمان داده که تنها او را عبادت کنيد و با پدر و مادر به نيکي رفتار نماييد”.
مادر در اين مورد بر پدر اولويت دارد و بايد بيشتر مورد احترام، اطاعت و تواضع قرار گيرد؛ زيرا به هنگام بارداري، وضع حمل، شير دادن، نگهداري و تربيت، زحمات زيادي را متحمل گرديده و آسايش فرزندش را بر آسايش خويش مقدم داشته است و بسياري از شبها را در کنار گهواره کودک ـ به ويژه به هنگام بيماري و درد ـ بيدار مانده است. خداوند متعال در اين مورد ميفرمايد:
{ وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا } (الأحقاف / 15)
“ما به انسان توصيه مينماييم که با پدر و مادر خوش به خوبي رفتار نمايد؛ زيرا که مادرش با رنج و زحمت او را حمل کرده و با رنج و مشقت به دنيا آورده است و دوران حاملگي و شيرخوارگي او سي ماه (به طول ميانجامد)”.
و از ابوهريره – رضي الله عنه – روايت شده که: مردي به حضور رسول خدا صلیالله علیه و سلم رسيد و گفت: يا رسول الله صلیالله علیه و سلم! چه کسي بيشتر بر من حق دارد که با او به بهترين وجه رفتار نمايم؟ رسول خدا صلیالله علیه و سلم فرمود: مادرت، گفت: پس از او، رسول خدا صلیالله علیه و سلم فرمود: مادرت. گفت: بعد از مادرم، رسول خدا صلیالله علیه و سلم فرمود: مادرت. گفت: پس از او رسول خدا صلیالله علیه و سلم فرمود: پدرت”.
رابطه اسلام و خانواده